Што значи кога ќе прочитаме на вратата на музејот: „Отворено до понатамошно известување“? Дали тоа е административна белешка за работното време или, можеби, предлог музејот да се замисли како отворен, процес што никогаш целосно не е завршен?
Токму од оваа двосмисленост тргнува Џем A. во својата прва самостојна изложба во регионот. Под насловот „Музеј отворен до понатамошно известување“, тој го разгледува музејот како институција што истовремено сака да биде достапна, инклузивна и современа, но и како место обременето со хиерархии, правила, и ограничувања.
Џем A. си поигрува со клишеата, административните изговори, бирократијата, националистички политики, структурни притисоци што ја одредуваат музејската работа. Насловот на изложбата алудира на несигурноста што ги обликуваа современите институции. „Отворено до понатамошно известување“ е административна фраза, а воедно и политичка метафора, сигнал за условеност, непостојаност и зависност од динамиката на социо-економските превирања.
„Музеј отворен до понатамошно известување“ не се занимава само со музејот како институција, туку како жив организам кој расте или стагнира зависен од културата, односите на моќ и општествената динамика. Уметникот прашува: кога велиме дека музејот е „отворен“, дали мислиме дека е физички достапен, дали е навистина инклузивен, или тоа е само формален декларативен гест кој прикрива структури на исклучување?
Џем A. ја гради својата практика на пресекот меѓу дигиталната култура и институционалниот простор. Тој ја преместува институционалната критика од елитистичкиот јазик на теоријата, кон популарната, секојдневна комуникација, таму каде што критичката мисла може да е вистински ефективна. Неговите дела (графички знаци, кратки текстови, редимејд дела и инсталации) го користат мемето како пристапен и демократски медиум, форма што е разбирлива, лесна за споделување и субверзивна.
Мемето претставува облик на „децентрализирана креативност“, она што не зависи од авторитетот на институциите или елитните канали на уметничка продукција, туку се потпира на хоризонтална мрежа на споделување и репродукција. Неговата политичка сила е во можноста за постојана циркулација, повторување и пренамена, со што ја еродира моќта на институционалното авторство. Додека традиционалните музеи често ја репродуцираат вертикалната хиерархија помеѓу уметноста и публиката, мемето функционира како „контра-јазик“, достапен, неформален и суштински политички. Изложбата го користи овој потенцијал за да ја реосмисли институцијата не само како чувар на културно наследство или автономна уметничка вредност, туку како поле каде што децентрализираната, не-елитна и секојдневна креативност станува дел од пошироката политичка имагинација.
За Џем A. мемето не е само алатка за хумор или интернет – гест, туку културна практика што ја отвора можноста критиката да биде споделена и разбрана надвор од границите на „високата“ култура. Тоа е средство за интервенција во сферата на културната продукција, и метод за колективно препознавање на состојбите во кои сите учествуваме: едноставна реченица, слика или комбинација на текст и ситуации на апсурд, што го отвора прашањето за тоа кој има пристап до уметноста и како таа комуницира со својата публика. Она што изгледа како шега е начин да се проговори за сериозни прашања: за складиштата полни со уметнички дела што никогаш не се гледаат, за дистанцата меѓу уметноста и заедницата, за бирократските правила што понекогаш го прават музејот недостапен наместо отворен. Уметникот го третира музејот како „контра-екран“: место каде дигиталните микронаративи на отпор и иронија се преведуваат во физички простор и добиваат институционална видливост. Во таа смисла, „Музеј отворен до понатамошно известување“ го артикулира музејот како политички субјект кој мора да преговара помеѓу својата институционална ригидност и денешната потреба од отвореност, етичност и општествена релевантност.
„Музеј отворен до понатамошно известување“ не е само наслов, туку и отворено прашање: што значи музејот денес, дали музејот денес е навистина отворен, и за кого? како може да остане значаен простор на вклучување и дијалог – не до следно известување, туку заеднички и континуирано?
Куратори: Јованка Попова и Никола Узуновски
Отворање: 18. септември 2025, во 18:00 часот
Изложбата е финансиски поддржана од Фондацијата Саха и Министерството за култура и туризам на РС Македонија.
Пријател на МСУ Скопје – Тивеш.
АРХИВСКИ АСАМБЛАЖ И ИНТЕРВЕНЦИЈА НА КУМЈАНА НОВАКОВА
Ова е обид да се евоцира можноста дека секоја колекција можеби е, би можела да биде, како што секогаш е – бесконечна. Како што и секое отсуство, изоставање и бришење во рамките на една колекција не е ништо друго туку присуство.
Преку прибирање на архивското, на (не)видливите елементи од оваа наша колекција и на можните и невозможните искуства и врски, ова е прибирање на нашите многубројни можни мината.
Минато, или попрецизно, минатост што би можела да биде, минатост која ѝ е можеби потребна, и на која нашата жива сегашност можеби се надева.
Замислена во форма на белешки кон невидлива колекција од желби, како уметничко истражување на можното, ова е само една од многуте замисливи архивски и документарни интервенции во видливата и невидливата колекција на МСУ-Скопје.
Оваа интервенција предлага спекулативен поглед на историјата на колекцијата на Музејот, првично реагирајќи на присуството на американските и на авторите и авторките со седиште во САД, како и на потенцијалните врски помеѓу уметничките простори на САД и прво Југославија, а потоа и Северна Македонија, со цел критички да се осврне на просторите на создавање и да отвори можности да многубројните мината се третираат како отворени (не)режими.
Изложбата обединува архиви, дела и размисли на Сараи Шерман, Џаспер Џонс, Ен Черноу, Бурт Черноу, Кристо Јавашев, Метка Крашовец, Тадеуш Мисловски, Луис Камницер, Џеф Расел, Петар Хаџи Бошков, Роберт Јанкулоски, Дуња Иванишевиќ, Роланд Балади, Дијана Томпсон, Кумјана Новакова.
Благодарни сме за знаењето и работата на сите познати и непознати уметници, писатели, научници, активисти и сите други културни работници, без кои би било невозможно да се истражат и активираат сите мноштва од кои учиме.
Тим за реализација:
Авторка на концепт и интервенција: Кумјана Новакова
Соработничка, кустос за колекција: Ива Димовска
Визуелен идентитет и дизајн: Елена Диновска Зарапчиев
Адаптација на графички дизајн: Илиана Петрушевска
Техничка поддршка за изложбен дизајн: Албана Бектеши
Лектура и превод: Андријана Папиќ Манчева
Техничка реализација: Јордан Арсовски
Изложбата е подржана од Државниот архив на Република Северна Македонија, Кинотеката на Република Северна Македонија, Националната академија за дизајн, САД.
Проектот е соработка помеѓу Музејот на современата уметност – Скопје, Министерство за култура и туризам на РС Македонија и Амбасадата на Соединетите американски држави во РС Македонија.
Оставината на Семјуел Бекет (1906–1989) претставува длабоко нурнување во суштината на човековото постоење. Неговите зборови и описи го издигнуваат секојдневието од баналноста, откривајќи му ги длабочините на времето и просторот. Неговите записи, романи и драми одекнуваат низ искуствата што ги формираа современата визуелна уметност. Во тие слоевити дела се испреплетуваат алузии и митови, пренесувајќи ја згуснатата атмосфера на немир, восхит, осаменост и моќта на сеќавањето.
Бекетовото присуство на културната мапа на Балканот започнува рано — со илегалната белградска изведба на драмата „Чекајќи го Годо“ во 1955 година, како одговор на геополитичките промени. Преку неговите зборови го согледуваме светот и неговите граници на издржливост:
„Да се даде израз на тоа дека нема ништо за изразување, како и дека нема ништо со што тоа би се изразило, дури и ништо од што би се тргнало кон изразувањето, при што не постои ни моќ ни желба за изразување, а сепак останува обврската – да биде изразено.“
Во нестабилниот 21 век, неговата трагикомична визија добива ново значење. Денешната реалност, исполнета со мрачни тајни, неуротични информации и апсурдни инциденти, сè повеќе ја потврдува Бекетовата немоќ како универзален глас на современото општество.
Изложбата „Бекет е со нас“ нуди дела што провоцираат и вознемируваат. Уметниците ги преобликуваат предметите и амбиентите во сложени визуелни структури, создавајќи текстури што ги одразуваат внатрешните тензии на денешното време. Овие визуелни наративи не само што ја продолжуваат Бекетовата мисла, туку ја претвораат во телесно и сензорно искуство за гледачот.
Уметници:
МАРИЈА ЌАЛИЌ
Завршила Правен факултет на Универзитетот во Белград, како и фотографија на St. Martin’s School of Art во Лондон. Член е на УЛУПУДС (секција за фотографија) во Белград, Република Србија. Објавувала авторски фотографии во дневен и неделен печат, како и во месечни магазини во Белград и Србија. Работела фотографски прилози за книги, изложбени каталози, за филмска продукција и за други медиуми. Била уредник на фотографија во неделниот магазин (Europa Press Holding), Белград, 2003–2011. Резиденцијален уметнички престој во Kulturreferat на градот Минхен, Германија – Villa Waldberta, 2010 и Cité des arts, Париз, 2017.
Од учество на различни групни изложби се издвојуваат тематски целини: Затворени текови (Closed Circuits), 2005 во Конак на кнегиња Љубица, Музеј на Град Белград; Микро-наративи во рамки на Октомврискиот салон во Белград, 2007; Musée d’art moderne de Saint-Étienne, Франција, 2008; како и на Интернационалното биенале на визуелни уметности во Панчево, 2012.
Понови самостојни изложби (2012–2017), пред сè во Белград, ги сочинуваат тематските циклуси на фотографии: Post-memorija, The Spell of the Past, Moj Dom, Nothing is Left To Tell, Cache Memory, Izbor posrodnosti, Info – Stanar, Stern-Berg – Октомвриски салон 2018.
ВАНА УРОШЕВИЌ
Родена е во Скопје, Северна Македонија. Завршила Факултет за ликовни уметности во Белград во 1984 година во класата на професор Младен Србиновиќ, а во 1987 на истиот факултет постдипломски студии во класата на професор Радомир Рељиќ.
Во текот на 1987 има студиски престој во Париз. Во периодот 1988/1989 е на специјалистички студии на Академијата за убави уметности во Венеција во класата на професорот Борела.
Добитник е на наградата Димитар Кондовски на Зимскиот салон во Скопје и Прва награда за делото Алхемиска кутија на IX Меѓународно биенале на уметноста на минијатура во Горњи Милановац. Во 2003 година ја претставува Северна Македонија на Венецијанското биенале на уметноста.
Изложувала самостојно и групно во Скопје, Белград, Цетиње, Подгорица, Њујорк, Љубљана, Венеција, Битола, Струга, Лондон, Талин, Сараево, Виена, Чачак, Горњи Милановац, Берлин, Хамбург, Париз, Мурска Собота, Женева, Софија, Оснабрик, Солун, Суботица, Рим и др.
Работи во Националната галерија на Северна Македонија. Од 2010, покрај самостојните настапи, реализира и заеднички проекти со Зоран Тодовиќ.
ЗОРАН ТОДОВИЌ
Роден е во 1958 година во Горњи Милановац, Србија. Завршил Факултет за применети уметности во Белград во класата на професорот Божидар Џмерковиќ во 1983 година. Постдипломски студии завршил во 1985 на Факултетот за ликовни уметности во Белград, во класата на професорот Миодраг Рогиќ.
Има студиски престој во Париз во 1991 година. Добитник е на повеќе меѓународни и домашни награди и признанија (Политикина награда, Гран при Варна, Големиот печат на Графички колектив, Награда на Октомврискиот салон во Белград, Pollock-Krasner Foundation Grant).
Изложувал самостојно и групно во Белград, Нови Сад, Загреб, Ријека, Љубљана, Подгорица, Бар, Стокхолм, Ронеби, Ескилстуна, Краков, Катовице, Вроцлав, Фрехен, Берлин, Катанија, Биела, Кјото, Вакајама, Осака, Бопал, Варна, Буенос Аирес, Кувен, Вервие, Ферол, Ментон, Париз, Мастрихт, Скопје, Ѓер, Мишколц, Банска Бистрица, Солун, Мартини, Суботица, Гуанлан итн.
Член е на Здружението на ликовни уметници на Србија од 1984 година. Професор е на Академијата за уметности при Универзитетот во Нови Сад. Од 2010 година, покрај самостојните настапи, реализира и заеднички проекти со Вана Урошевиќ.
НИКОЛА ШУИЦА
Роден во Белград, Република Србија – поранешна Југославија. Дипломирал и магистрирал историја на уметност на Филозофскиот факултет при Универзитетот во Белград; докторирал на Универзитетот за уметности во Белград.
Професор на Факултетот за ликовни уметности и на постдипломските и докторски студии на Универзитетот за уметности во Белград.
Избрани публикации: Анатомски мерки, Музеј на современа уметност, Белград, 2017; 57 Меѓународна изложба La Biennale di Venezia: Enclavia – сликарство како последица на ваквиот живот (Владислав Шќепановиќ – Милена Драгичевиќ – Драган Здравковиќ), Павилјон на Србија, La Biennale Viva Arte Viva, Белград, 2017; Историја на уметноста во Србија во 20. век (том II и III), 2012; 2014; Збирка Трајковиќ, Белград, 2010; Милан Блануша – слики, цртежи и графики (монографија), Вршац, 2009; Затворени текови, Меѓународна групна изложба, со уметници од Србија, учество на Joscelyn Pook, Martha Rosler, Tom Phillips, Istvan Horkay, Peter Greenaway; Tom Phillips – New Moment, 2003; Скулптура на Милун Видиќ, УЛУС, Белград, 2003; Леон Коен (1859–1934), Југословенска галерија на уметнички дела, Белград, 2001.
Трагедија на еднаквоста IV (Tragedy of Equality, T.O.E. IV) – Буткање на рака е прво самостојно претставување на Ариел Хасан во Сeверна Македонија.
Проектот имаше три претходни различни итерации: „Битка со бричење глава“ (Токио), „Борење во кал“ (Аделаид) и „Борба со ножеви“ (Берлин). Четвртиот чин во Музејот на современа уметност во Скопjе, кој ќе се одржи во периодот јули – август 2025 година, претставува натпревар во буткање на рака помеѓу двајца рамноправни натпреварувачи, кој се одвива на триаголна издигната платформа дизајнирана од уметникот и изградена специјално за оваа пригода.
Отворањето на изложбата ќе се одржи на 03.07.2025 (четврток) во 20:00 часот, со перформанс под истоимениот наслов.
Ариел Хасан е роден во Аргентина, но своите формативини години ги поминал во Аргентина, САД и Шпанија. Во 2005 година, тој ја воспостави својата уметничка кариера во Австралија. Последователната преселба во Германија во 2008 година го означи почетокот на едно континуирано транснационално постоење, при што уметникот сега работи на своите проекти во ателјеата помеѓу двата континента. Со испитување на сликарството како портал кон човечката свест, Хасан ги надмина традиционалните граници на медиумот, негувајќи сингуларен визуелен јазик што се одвива низ различни форми на изразување – практика обележана и со експанзивно експериментирање и со несомнена индивидуалност. Неговата работа, која се карактеризира со самонаметнати правила и непредвидливи исходи, ја формира основата за појава на сложени визуелни наративи. Тој досега имал самостојни изложби во Австралија, Шпанија, Јапонија, Сингапур, Австрија и Кина, а учествувал и на различни групни изложби вклучувајќи ги Биеналето Кочи-Музирис и Биеналето во Каиро. Неговите дела се застапени во повеќе јавни збирки
Куратор на изложбата е д-р Мелентие Пандиловски, JOLT ARTS, Мелбурн. Мелентие Пандиловски е директор, теоретичар и куратор. Неговото истражување, кое вклучува над 200 курирани проекти и бројни публикации, ги испитува врските помеѓу уметноста, културата, науката и технологијата. Тој живее и работи во Мелбурн, Австралија. Неговите улоги вклучуваат Creative Producer International во JOLT Arts во Мелбурн, Австралија; потпретседател на Меѓународното здружение на уметнички критичари (AICA) Македонија; член на Комитетот за дигитална уметност ACM SIGGRAPH.
Изложбата е финансиски подржана од Владата на Јужна Австралија, CreateSA и GAG Art Advisory
ПАНК. СУПКУЛТУРА. СОЦИЈАЛИЗАМ. АРХИВИ И ФОТОГРАФИЈА ОД СЛОВЕНИЈА
Изложба курирана од филозофката и теоретичарка Марина Гржиниќ, во соработка со Славчо Димитров.
Mодерна галерија + Музеј на современа уметност Метелкова, Љубљана, Словенија
Селска веселба, одмор на нива, семеен групен портрет, ѕевгар/пар впрегнати волови, толпа луѓе пред куќата на гатачката, шумата над селото, величествени дрвја, јагне во прегратка… Луѓе и животни стојат во простодушна едноставност на живите битија. Оваа референца на поетската интерпретација на Ото Бихаљи-Мерин за наивната уметност, стилски и контекстуално сфатена како предаденост на сè земско и тивка побуна против прекумерните тегоби, стои во суров контраст со она што го живееме денес. Делата на наивците создавани околу средината на минатиот век сведочат за бесконечното уживање во благодетите на природата. Денес, антропоцентричното надвладување на природата под влијание на капиталистичките апетити ја искористило речиси до последните капацитети.
Потценувањето на важноста на релацијата човек – нечовек, култура – природа, нѐ доведе до досегашната асимилација и уништување на природата. Антропоценот или Капиталоценот сфатен како прекумерно влијание на човекот во природата под влијание на ексцесивните апетити на капиталот ја измени структурата на природата до ниво на речиси целосно исчезнување. Дали веќе експлоатацијата на природата и екстракцијата која нѐ води во катаклизма го бара сега назад спасот во сѐ уште преживеаните и драгоцени искуства на симбиозата на човекот со природата? Но, што е тоа што земјата, водата, отфрлените дрва, волната, живиот свет – вончовечкото – може да нѐ научат ако внимателно слушаме, т.е. ако се поставиме не како узурпатори туку како соработници, како можност за етичка релационалност која конституира мрежи на интерконекција со сите форми на живот?
Мантрањето на селанката во документарниот филм „Медена земја“, „пола за мене, пола за тебе“ изговорена додека се грижи за нејзините пчели, го отелотворува етосот на рамнотежата и грижата. Овој едноставен принцип го илустрира потенцијалот на луѓето да се занимаваат со природата не како освојувачи, туку како учесници со почит во заедничкиот свет.
На филозофско ниво, многу е актуелно прашањето за рамноправниот однос на живиот и неживиот свет, на тоа што е човечко и „повеќе-од-човечко“.
Филозофи како Роси Браидоти ги реобмислуваат изворите на етиката. Во оваа рамка, етичките односи формираат мрежи или ризоми или форми на меѓусебна поврзаност кои се протегаат надвор од човечката другост и вклучуваат не-луѓе, пост-луѓе и ин-луѓе. Оваа перспектива ја нагласува човечката меѓузависност во најширока смисла и повикува на негување на релациска етика на постанување, онаа која негува афирмативни врски и го препознава нашето заедничко постоење со повеќе од човечкиот свет.
Од друга страна, керамиката, таписеријата, везот, ткаенината, се уметничка рачна изработка, создадени во директен контакт со некои елементи од природата и се дел од минатoвековниот светоглед на хармонија со природата, наспроти доминантните текови. Но, овие техники, најчесто разгледувани низ призмата на применетата уметност, индоктринирани со второстепена и најчесто утилитарна вредност се целосно во фокус на сегашниот глобален уметнички свет во трескавична потрага по алтернативни егзистенцијални решенија.
Југословенскиот идеализам е поинаков во однос на прашањето на еманципацијата на народот како генерално класно прашање, на соживот на сите, на социјалистичкиот човек како градител во соработка со природата. Техниките на керамика, таписерија, вез итн. се рамноправен дел на уметничкото изобилие на овој контекст. Во 1978 година за прв пат земјава преку МСУ – Скопје е носител на југословенската презентација на Венециското биенале под насловот „Од природата кон уметноста, од уметноста кон природата“ во чиј фокус е деалиенацијата на човекот од природата. Или како што пишува Соња Абаџиева, „прогресивно ангажираните акции на југословенскиот човек“, во смисла на негативните консеквенции на индустриската цивилизација, „се насочени кон социјализација и демократизација на уметноста во најтесна корелација со животот, природата или поточно, на една цврста и хомогена синтеза на човекот (животот) и уметноста – и нивна потполна идентификација и неделивост – апсолутен органски интегритет“.
Прашањето е зашто локалната продукција во земјава, посебно кога ќе се селектираат делата како таписерија, керамика и работа со природни материјали на едно место, доминираат како продукција, но и како тематика? И дали можеби тие градат и (политички) дискурс, посебно кога ќе се погледне низ призмата на нивниот досегашен второстепен субординативен третман и скромна презентација? Дали станува збор за локална модернистичка варијанта или гради некој сосема нов наратив со епистемолошка потенцијалност?
Изложбата Ткаење светови: Колекции во разговор ја градат дела од 87 автори и тоа најмногу од С.Македонија, а потоа и од речиси сите поранешни југословенски републики, посебно во делот на наивната уметност, дополнети со дела од уметници од Бразил, Полска, Боливија, Судан, Уругвај, Албанија, Јапонија, Јужна Африка, Иран, Куба, Шпанија и Романија. Вака селектирана и поставена, изложбата отвора процеп за создавање поинаков свет помеѓу западноцентричниот светоглед и специфичниот поглед кон локалните тенденции наспроти дела кои реферираат на поднебјето кое ги изртило и каде има континуитет на изработка. Тука се делата на наивната уметност и природните материјали кои изобилуваат, земја, сено, ливадско цвеќе, но вклучени се и фотографии од документирани акции во природа и критички настроени инсталации кон екстракцијата и уништувањето на природата.
Изложбата е резултат на конструктивен дијалог помеѓу специфични колекции – колекцијата на солидарноста на Музејот на современа уметност во Скопје и колекцијата Артист 2000+ како и националната колекција на Модерна галерија, Љубљана – истакнувајќи ги само делата кои се изработени од природни материјали, како и дела кои го одразуваат ангажманот на уметниците со природата. „Ткаење светови: Колекции во разговор“ (првата од двете комплементарни изложби кои го откриваат потенцијалот за ткаење на светови и нуди критичко-филозофски приод кон самите колекции) се фокусира на еманципацијата на уметничките медиуми, истражувајќи го односот помеѓу културата и природата, додека критички се осврнува на горливите еколошки прашања од времето на Капиталоценот.
Изложбата во Љубљана зборува преку три сегменти:
1. Изложбата поизлегува од делот „Заборавен свет“ – дела кои користат природни материјали: земја, вода, отфрлени дрва, волна, живиот свет или пак реферираат на нив во конципирањето. Во овој дел се вклучени уметниците: Милјановски, Стојановски, Овидска, Веласко Уалин, Коцо, Спировска, Хаџи Бошков, Грабул, Узуновски, Николоски, Стефанов, Аврамова, Шемов.
Изложени се серија на керамики како дел од една традиција која била широко практикувана во македонскиот контекст, најчесто со флорални или зооморфни претстави во делата на уметниците: Перчуклиевски, Јанева, Аврамчев, Лазаров, , Туша Иљовска, Мишевски, Андонова, Јаневски, Андреевски, Јосифов – Ромбо, но и Салваро, Ахмед, Сарновски.
2. Делот насловен „Свет налик“ го градат инсталации кои се инспирираат од односот кон природата или тематски или визуелно, користејќи ги ресурсите на локалното поднебје, на некаква локална продукција која секогаш била во спрега со традиционалното (означено како народна традиција). Тука влегуваат: Рамиќевиќ, Вренцовска, Шијак, Беди, Кондовски, Калчевски, Спировска, Цапев, Кардиљо, Казанџиу, Перчинков, Хамагучи, Демниевска,
3. Навраќајќи се на односот кон природата „Свет во настанување“ го градат дела од наивната уметност и дела кои се стремат кон враќање на односот кон природата и се критички кон индустријализацијата и искористувањето на природата, а вклучени се уметниците: Смрекар, Тошевски, Прокопиев, Пулејкова, Арукипа Чамби, Нихат, Бономи, Кларк, Милјарес, Дружината од Шемпас, Лам, Григореску, Вилфан, Фишкин, како и Шијаковиќ, Кузмиак, Кичин, Јовановиќ, Папиќ, Скурјени, Брашиќ, Триндаде Леал, НА, Живковиќ, Хорват, Књазовиќ, Хамос, Кан, Столник, Вујчец, О.Вењарски, Рабузин, Ј. Вењарски, Бахунек, Максимовиќ, Фогаса, де Падуа, Силва, Гуанабара, Домше, Басталец, Смајиќ, Славковски, де Леон Чарлео, Осилијадора Силва, де Андраде Силва, Лацковиќ Кроата, Наумовски.
Уметници:
Борка Аврамова (С. Македонија), Владимир Аврамчев (С. Македонија), Македонка Андонова (С. Македонија), Томе Андреевски (С. Македонија), Макс Арукипа Чамби (Боливија), Мохамед Абдала Ахмед (Судан/Велика Британија), Стјепан Басталец (Хрватска), Антун Бахунек (Хрватска), Ибрахим Беди (С. Македонија), Мариа Бономи (Бразил), Јанко Брашиќ (Србија), Јано Вењарски (Србија), Oндреј Вењарски (Србија), Јернеј Вилфан (Словенија), Гордана Вренцоска (С. Македонија), Фрањо Вујчец (Хрватска), Јордан Грабул (С. Македонија), Јон Григореску (Романија), Лухдес Гуанабара (Бразил), Валдемар де Андраде – Силва (Бразил), Силвиа де Леон Чарлео (Бразил), Евгенија Демниевска (С. Македонија), Ладир Харис Домше – Пулу (Бразил), Дружината од Шемпас (Словенија), Богосав Живковиќ (Србија), Драгослава Јанева (С. Македонија), Војко Јаневски (С. Македонија), Милосав Јовановиќ (Србија), Гоце Јосифов – Ромбо (С. Македонија), Сеад Казанџиу (Албанија), Ристо Калчевски (С. Македонија), Луциа Кан (Бразил), Ример Кардиљо (Уругвај), Стјепан Кичин (Хрватска), Питер Кларк (Јужноафриканска република), Јано Књазовиќ (Србија), Димитар Кондовски (С. Македонија), Димче Коцо (С. Македонија), Иван Кузмиак (Хрватска), Михаил Лазаров (С. Македонија), Вифредо Лам (Франција/ Куба), Иван Лацковиќ – Кроата (Хрватска), Боривоје Максимовиќ (Хрватска), Доне Милјановски (С. Македонија), Маноло Милјарес (Шпанија), Душко Мишевски (С. Македонија), Вангел Наумовски (С. Македонија), Непознат автор (Иран), Петре Николоски (С. Македонија), Аџем Нихат (С. Македонија), Јоланта Овидска (Полска), Мариа Осилијадора Силва (Бразил), Јулије Папиќ (Хрватска), Душан Перчинков (С. Македонија), Раде Перчуклиевски (С. Македонија), Жусара Пимента де Падуа (Бразил), Илија Прокопиев (С. Македонија), Кристина Пулејкова (С. Македонија), Иван Рабузин (Хрватска), Исмет Рамиќевиќ (С. Македонија), Ханибал Салваро (Хрватска), Јузеф Сарновски (Полска), Еленос Силва (Бразил), Матија Скурјени (Хрватска), Педро Соарес Фогаса (Бразил), Крсте Славковски (С. Македонија), Петар Смајиќ (Хрватска), Маја Смрекар (Словенија), Мира Спировска (С. Македонија), Мена Спировска – Менче (С. Македонија), Глигор Стефанов (С. Македонија), Душко Стојановски (С. Македонија), Стјепан Столник (Хрватска), Игор Тошевски (С. Македонија), Жералдо Триндаде Леал (Бразил) Марија Туша Иљовска (С. Македонија), Патриција Веласко Уалин (Боливија), Симон Узуновски (С. Македонија), Вадим Фишкин (Словенија), Јозо Хамагучи (Јапонија), Вилма Хамос (Бразил), Петар Хаџи Бошков (С. Македонија), Јосип Хорват (Хрватска), Ѓорѓи Цапев (С. Македонија), Симон Шемов (С. Македонија), Томо Шијак (С. Македонија), Ѓорѓе Шијаковиќ (С. Македонија).
Куратори: Ивана Васева, Благоја Варошанец, Ива Димовски, Владимир Јанчевски и Бојана Пишкур.